دانستنی‌های کالای خواب

جنس و کیفیت پارچه روتختی

روتختی وسیله ای است  که به صورت مستقیم و مستمر کل طول خواب شبانه تا صبح شما را در بر می گیرد و  در تماس با پوست بدن در هنگام یکی از مهم ترین فعالیت های شبانه روزی انسان ها یعنی خواب قرار دارد. در واقع هر شخصی بین 8 تا 10 ساعت  در شبانه روز را در تخت خواب سپری می کند همان طور که میدانید  خواب خوب شب، انرژی و آرامش  روز را برای  انسان به ارمغان می آورد. یک خواب خوب نه تنها برای آسایش ذهن بسیار مهم است، بلکه فواید مهمی نیز برای سلامتی دارد.

بنابراین خیلی مهم است از چه روتختی و کالای خواب استفاده  می کنید و انتخاب نادرست می تواند تهدید جدی برای سلامتی باشد.

انواع ناراحتی های پوستی، اگزما و حساسیت، ناراحتی های تنفسی  همه و همه می تواند از یک موضوع خیلی ساده که شاید زیاد به چشم نیاید شروع شود و آن هم انتخاب و خرید اشتباه  یک روتختی باشد.علاوه بر این موضوع اگر از سرویس خواب غیر استاندارد و نا مرغوب اعم از بالش، روتختی و تشک استفاده نمایید به دلیل عدم داشتن خواب درست ممکن است در طول روز خیلی حساس و حواس پرت شوید.

برای خرید یک رو تختی ایده آل و مناسب جدا از بحث طرح، زیبایی و تمیزدوزی دوخت، ازاصلی ترین نکات حائز اهمیت که باید مورد توجه قرار بگیرد جنس پارچه روتختی و الیاف به کار رفته در لحاف است. کیفیت پارچه ای که در تهیه رو تختی مورد استفاده قرار میگیرد ارتباط مستقیمی با طول عمر روتختی، میزان حساسیت زایی به بدن ، قیمت تمام شده آن ، میزان آب رفت و ثبات رنگ دهی پارچه و و لطیف بودن پارچه دارد.

جنس پارچه رو تختی

برای انتخاب مناسب تر یک رو تختی بهتر است ابتدا شناخت خودمان از پارچه روتختی را ارتقا دهیم و عوامل موثر بر کیفیت پارچه را بشناسیم.  عوامل متعددی مثل تاب نخ،ظرافت نخ،  تراکم پارچه، طرح بافت ، ساختار پارچه بر کیفیت پارچه تاثیر دارد و باعث تولید انواع پارچه نخ پنبه،کتان، پلی استر،پشمی، نایلونی، ابریشمی و … شده است هرکدام از این نوع پارچه ها کاربرد مشخصی و موارد مصرف مخصوص خود دارند که اگر در جای مناسب خود به کار روند بهترین کارایی را خواهند داشت ولی متاسفانه برخی از تولید کننده ها برای پایین آوردن قیمت خود از عدم آگاهی مشتریان سوءاستفاده کرده و پارچه هایی که از مواد بازیافتی ساخته شده اند را در تهیه روتختی به کار میبرند که کاملا غیر استاندارد بوده و مشکلات مخصوص به خود را ایجاد میکند.

اگر  در خرید خود اولین معیار را قیمت قرار می دهید باید این هشدار را جدی بگیرید که گاهی کمی بیشتر هزینه کردن آگاهانه بهتر است از چندین بار هزینه کردن و یا هزینه هایی که بابت سلامتی باید پرداخت شود.چرا که امکان پذیر نیست که هم از بهترین کیفیت و مواد اولیه بهره مند شد و هم بتوان ارزان ترین قیمت را داشت ولی با آگاهی ،مقایسه فروشنده ها و مشاوره با متخصصان می توان از بهترین کیفیت و بهترین قیمت بهره مند شد البته بهترین قیمت هم به هیچ وجه گران ترین قیمت نمیباشد.

بهترین نوع پارچه، پارچه نخی بوده و به دلیل به کار رفتن الیاف طبیعی دارای مزایای منحصربفردی نظیر نرمی، لطافت، مقاومت در برابر دما و سبکی می‌باشد.  ، گیاه پنبه به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد از آن با عنوان  طلای سفید یاد میکنند و این الیاف را تبدیل به محبوب ترین الیاف در صنعت پوشاک و ملحفه تختخواب کرده است.

اگر از حساسیت‌های پوستی رنج می‌برید به هیچ عنوان از الیاف بازیافتی استفاده نکنید چراکه آن‌ها موجب التهاب و قرمزی پوست می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات پزشکان و متخصصان پوست همیشه تاکید به استفاده از محصولاتی که در آنها  پنبه‌ به کار رفته برای محصولاتی که مستقیم با پوست بدن در تماس هستند ، کرده اند

 

مزیت های روتختی های دنزو در مقابل سایر روتختی ها:

  1. کنترل رطوبت بدن : به طور کل پارچه های روتختی دنزو به دلیل داشتن روزنه های ریز در درون خود قابلیت تنفس و تبادل هوا با محیط را دارند این جریان هوا در روتختی اجازه میدهد که پوست بدن در هنگام خواب آزادانه نفس بکشد طبق تحقیقات انجام شده در سازمان IFCP این پارچه ها قابلیت جذب رطوبتی به اندازه یک پنجم وزن خود را دارند وبهداشتی ترین پارچه برای مصارف مختلف میباشد وجود این خصوصیات مثبت در پارچه های روتختی دنزو باعث میشود بهترین گزینه برای تهیه روتختی محسوب شوند چرا که باعث جذب عرق و تبخیر آن بدون ایجاد احساس خیسی در پارچه ، مانع از ایجاد بو در گذر زمان، مانع از تجمع رطوبت روی پوست ودر نتیجه مانع از ایجاد بیماری‌های پوستی و قارچی می شود در حالی که پارچه های نامرغوب به دلیل دارا بودن مواد اولیه بازیافتی دما و رطوبت را به خود جذب مینمایند و همین امر موجب تعریق فراوان، کثیفی قبل از موعد و ایجاد بوی نامطبوع در این پارچه ها میشود به همین علت است که اکثر افراد وقتی بر روی پارچه های نامرغوب میخوابند احساس ناخوشایند دارند بیش از اندازه عرق میکنند و بدنشان عرق سوز میشود.
  2. ضد آلرژی: پارچه هایی که در  روتختی مدرن دنزو به کاررفته  دارای خاصیت عدم تحریک کنندگی پوست اند سرویس خواب دنزو به هیچ عنوان باعث واکنش های آلرژیک پوستی و ایجاد حساسیت  نمیشود. رو تختی های دنزو  برای افرادی که دارای پوست حساسی هستند به خصوص نوزادان و کودکان در صدر گزینه ها خواهد بود
  3. عایق : رو تختی دنزو به دلیل داشتن روزنه های ریزی که به آن اشاره کردیم با به دام انداختن هوا در بین بافت‌های خود، نوعی عایق حرارتی را در گرمای تابستان و سرمای زمستان ارائه می‌دهند.
    در واقع این رو تختی ترموستات خوبی برای بدن در طول شب به شمار می آیند و باعث تنظیم دمای بدن می شوند و بهترین گزینه برای استفاده در فصول مختلف سرد و گرم میباشد.
  4. نرمی و راحتی :پارچه روتختی دنزو از لطافت و نرمی بالایی برخوردار هستند و بسیار راحت میباشند که با لمس کردن آنها حس لطافت و نرمی فوق العاده را تجربه میکنین.
  5. دوام و پایداری : نخ های به کار رفته در تار و پود پارچه های استفاده شده در روتختی دنزو دارای استحکام کششی بالایی هستند که به همین دلیل روتختی را قوی و بادوام می‌کنند ، ویژگی جالب دیگر این پارچه ها این است که در هنگام خیسی حتی ۳۰ درصد هم قوی‌تر و مستحکم تر می‌شود این ویژگی باعث گلوله نشدن (تل شدگی) روتختی دنزو میشود.
  6. ماندگاری رنگ پارچه :معمولا رنگ دادن پارچه روتختی ها و یا از دست دادن رنگ اولیه شان در هر شست وشو یکی از مشکلاتی است که افراد هنگام شستشو از آن شکایت می‌کنند. الیاف‌ بازیافتی به دلیل قدرت چسبندگی پایین هنگام شستشو رنگ خود را از دست می‌دهند و همین امر موجب می‌شود تا رنگ‌ها به سایر قسمت های یک پارچه نیز نفوذ کند. اما به دلیل قدرت چسبندگی بالای الیاف به کار رفته در پارچه های دنزو نسبت به شستشو مقاوم بوده و به ندرت از خود رنگ پس می‌دهند.

با قرار دادن تمام این ویژگی‌ها در کنار هم متوجه می‌شویم استفاده از روتختی  کلاسیک دنزو  برای سلامت و آرامش ما مفیدتر هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *