دانستنی‌های کالای خواب

نکاتی جهت شستشوی کالای خواب

کم کم به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و بازار شستشوی لوازم و اثایه منزل داغ شده است. از شستشوی فرش و مبل ها تا نظافت و شستشوی کالای خواب، فعالیت های اولیه ای هستند که پیش از آغاز خانه تکانی عید انجام می گیرند به همین منظور امروز ما می خواهیم شما را را روش های شستن لحاف و پتو و سایر کالاهای خواب آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
شاید این اتفاق برای شما یا اطرافیان تان افتاده باشد که بعد از شستشوی روتختی محبوب تان و وقتی آن را از ماشین لباسشویی خارج می کنید دیگر هیچگونه شباهتی به روتختی که یک ساعت پیش داخل ماشین لباسشویی انداختید ندارد و یا بدتر از آن، دیگر بلااستفاده شده است

علت و اهمیت شستن لحاف و کالای خواب
همه ی ما با علل و اهمیت شستن کالای خواب آشنا هستیم، اگر بتوانید کالای خواب خود را زیر میکروسکوپ قرار دهید قطعا با ملحفه‌های تخت خود را زیر میکروسکوپ بگذارید، از آن چه می‌بینید متعجب می شوید، تقریبا در هر کالای خوابی غباراتی متشکل از موجودات ریز میکروسکوپی وجود دارد که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و تنها راه حل کنترل این موجودات شستشوی منظم کالاهای خوابتان می باشد.
زمان مناسب شستن لحاف و کالای خواب
به طور کلی ممکن است شستن لحاف و کالای خواب ماهی یک بار انجام پذیرد، اما بهتر است در صورت امکان زمان این شستشو را به دو هفته یک بار تغییر دهید. بالش های قابل شست و شو را باید دو بار در سال بشویید و به صورت هفتگی رویه ی آن ها را تعویض نمایید.

شستن ملحفه‌ ها
یکی از نکات مهم در شستن لحاف و ملحفه ها شستشو با ماشین لباسشویی است. زیرا در شستشوی دستی امکان باقی ماندن مواد شوینده به دلیل عدم آبکشی صحیح و سنگین بودن وزن کالاهخای خواب پس از خیس شدن می باشد، که در نتیجه باعث آلرژی و ایجاد حساسیت های پوستی می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی امکان استفاده از ماشین لباسشویی را نداشتید حتما چندین بار عمل آبکشی را انجام داده و از پودر شستشوی کمتری استفاده نمایید. در هنگام شستشو ملحفه ها با ماشین لباسشویی حتما به نکات زیر توجه نمایید:
پیش از شستشو ملحفه ها لکه های موجود روی آن را از بین ببرید.
هرگز ملحفه‌ را با لباس‌ها نشویید چون ممکن است باعث رنگ دادگی و تغییر رنگ ملحفه های شما شود.
بهتر است ملحفه‌ها را با آب گرم و صابون بشویید و داخل خشک‌کن کاملا خشک نمایید.
همچنین یکی از روش‌های طبیعی برای روشن شدن ملحفه‌های سفید، اضافه کردن ¼ پیمانه آبلیمو و شستن آن با آب ‌گرم است.
برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت پارچه ملحفه‌ها را به صورت گرد داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند.

شستن روبالشی ها
شستشو روبالشی ها را مانند سایر کالاهای خواب پیش بگیرید و تنها به چند نکته توجه داشته باشید که:
پیش از شستشو روبالشی ها آنها را تکان دهید تا گردو غبارشان از بین برود.
برای شستشو روبالشی‌ ها از آب سرد استفاده کنید. آنها را با آب سرد بشویید و با درجه سرد خشک کنید. برای طریقه شستن بالش های سفید می توانید از مقاله نحوه ی شستن و سفید کردن بالش های کثیف استفاده کنید.

نکات کلی برای شستشوی روتختی:
• از شستشوی روتختی به همراه بقیه البسه یا حوله ها جداً خود داری کنید.
• بعد از شستشوی روتختی یا کالاهای خواب آن ها را در هوای آزاد و نور خورشید خشک نمایید.
• در هنگام شستشوی دقت کنید که رنگ روتختی شما ثابت باشد. برای اطمینان از این مورد قبل از شستشو قسمت کوچک و مخفی از رو تختی خود را در محلول شوینده قرار دهید و به رنگ آن توجه کنید. در صورت مشاهده ی تغییر رنگ، رو تختی خود را برای شستشو به خوشکشویی ببرید.
• از قدرت نور خورشید غافل نشوید. آفتاب یک عامل موثر در سفیدی و درخشندگی ملافه ها و رو تختی و از بین برنده ی میکروب ها محسوب می شود.
• برای شستشوی ملحفه و روتختی هرگز از سفید کننده ها استفاده نکنید اما اگر باز هم، اصرار به استفاده از سفید کننده ها دارید حتماً از سفید کننده های شناخته شده استفاده کنید.
• حتماً رو تختی خود را بعد از شستشو سریعاً از ماشین خارج کرده، و در محیط مناسب پهن و خشک کنید.
• بهتر است برای شستشوی رو تختی های رنگی، از مواد شوینده مخصوص پارچه های رنگی استفاده شود.
• جهت خشک کردن رو تختی ها بهتر است آن ها در جای مسطح پهن کنید و از فشردن و آویزان کردن آن ها خود داری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *