دانستنی‌های کالای خواب

تاریخچه روتختی

امروز از شما دعوت می کنیم که در چند سطر منشأ و سیر تکاملی روتختی را بشناسید. مخترع این محصول راشد سب آنه در سال 1000 در شهر قاهره، بزرگترین شهر جهان عرب بود. در ابتدا به دلیل استفاده از پارچه های نخی بسیار ضخیم که خشک شدن آنها پس از شستشو خیلی طول می کشید، موفقیت چندانی نداشت، همچنین این پارچه ها خیلی چروک میشد و باعث شکایت خانم‌هایی شد که مجبور بودند ساعت‌ها منتظر بمانند تا پارچه ها خشک شود و سپس روند آهسته اتو کردن با نوعی تابه آهنی پر از زغال‌سوز را شروع کنند سپس پارچه کتانی به عنوان اولین نوع از مواد مورد استفاده در ملحفه ها در نظر گرفته شد. کتانی از گیاه کتان تهیه می شود که قرن ها کشت می شود و توسط مصری ها بافته و ریسیده می شود. اگرچه فرآیند ساخت کتانی می تواند بسیار خسته کننده باشد، اما نتایج مطلوب بدست آمده ارزش این خستگی را دارد.
در دوران ویکتوریا، قشر ثروتمند جامعه به استفاده از روتختی علاقه مند شدند. با فرا رسیدن انقلاب صنعتی، ملحفه‌ها ارزان‌تر شدند و طبقه متوسط نیز توانستند آن‌ها را خریداری کنند و در نتیجه تقاضای بیشتری برای ملحفه‌ها ایجاد شد. تا اواسط قرن بیستم، پارچه ها با طرح‌های قابل تنظیم و تطبیق‌پذیر خود آنطور که امروزه می‌شناسیم ظاهر نشدند. قبل از تکامل، آنها بیش از حد ضخیم بودند، با قیمت های بسیار بالا، که اجازه خشک شدن سریع یا اتو کردن آسان را نمی داد. در طول سال ها، طراحی و مواد پارچه ها تکامل یافته و از مرحله ای به مرحله دیگر رفتند تا اینکه مورد استقبال گسترده قرار گرفتند. در حال حاضر ما بسیاری از مواد را می‌یابیم که مطابق با سلیقه یا نیازهای ما هستند. روتختی را می توان در سایزهای مختلف 100% پنبه، کتان، ابریشم و … با نقوش ظریفی ساخت که هارمونی و لطافت را برای استراحت به ارمغان می آورد. در ابتدا استفاده از منسوجات تخت تنها به رنگ سفید محدود می شد، اما امروزه می توان ملحفه ها و رومیزی های متناسب با رنگ ها و طرح های مختلف را پیدا کرد.

10 مدل روتختی متفاوت از نظر جنس، دوام، کاربرد و قیمت وجود دارد:
روتختی پیچ اسکن یا پوست هلویی: به پارچه های بسیارظریف پشمی که بافت آن از مشتقات سرژه بوده و برای تولید البسه ظریف رسمی از آن استفاده می شو، همچنین پارچه بکار رفته در روتختی و محصولات دنزوهوم نیز از این جنس میباشد.
روتختی پنبه ای: روتختی پنبه ای شامل دو نوع الیاف کوتاه و بلند میشود که پنبه ای الیاف بلند برای تخت مناسب است و به دو صورت ساتن و پرکال تولید میشود.
روتختی کتانی: روتختی های کتانی ضخیم تر از روتختی پنبه ای هستند و خاصیت جذب رطوبت دارند همچنین قابلیت چروک شدن در آن ها به وضوح دیده میشود.
روتختی فلانل: این نوع روتختی ها از الیاف پنبه ای ساخته شده که جاذب گرما هستند و در فصل زمستان کاربرد بیشتری دارند.
روتختی های ابریشم: این نوع روتختی ها از ابریشم خاصل از کرم های ابریشم تولید میشود.
روتختی های بامبو: این روتختی ها از الیاف طبیعی ساخته میشود که قابلیت تنفس دارد.
روتختی لیوسل: لیوسل نوعی از ابریشم مصنوعی است که از تخمیر اکالیپتوس ساخته میشود.
روتختی ساتن: روتختی ساتن میتواند از جنس های مختلف پنبه، ابریشم مصنوعی، پشم، بامبو یا مواد دیگری ساخته شده است که بافت آن از نخ های عمودی است و براق و نرم هستند.
روتختی پلی استر: پلی استر ماده ساخته شده از نفت است که این نوع روتختی ها از پلی استر ساخته شدند.
روتختی های میکروفایبر: روتختی های میکروفایبر ساخته شده از نوعی پلی استر خرد شده و ریزبافت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *