دانستنی‌های کالای خواب

راهنمای خرید روتختی

انواع روتختی

امروزه در بازار ست های روتختی متنوعی وجود دارد که هرکدام براساس جنس پارچه، طرح و رنگ پارچه، تعداد تکه ها، سایز و اندازه، گرم و خنک بودنشان در دسته های متفاوتی قرار میگیرند. برای همین پیشنهاد میکنیم قبل از خرید روتختی نیاز خود را با توجه به نوع پارچه و اندازه تشک و طرح و رنگ مورد سلیقه خود را با توجه به هزینه در نظر بگیرید تا مناسب ترین روتختی را برای اتاق خواب و تخت خود انتخاب کنید.
روتختی ها را میتوان به طور کلی به دو دسته روتختی لحاف دار و روتختی کاوری دسته بندی کرد:

روتختی لحاف دار:

روتختی لحاف دار که به به آن ست کامل روتختی هم میگویند، دارای 6 تکه میباشد که شامل لحاف روتختی یک لایه الیاف که داخل پارچه ملحفه ای قرار دارد و به صورت مشبک دوخته شده که ست لحاف روتختی را تشکیل میدهد و علاوه بر آن کاور تشک، دوعددکاور بالش دور لبه دار فیت (ساده) و دوعدد کاور بالش دور لبه دار آکسفورد (طرح‌دار) را در خود جای داده است. (توجه داشته باشید که در سایزهای تخت‌خواب یک‌نفره این روتختی شامل 4 تکه است که شامل لحاف روتختی، کاور تشک، یک عددکاور بالش دور لبه دار فیت (ساده) و یک عدد کاور بالش دور لبه دار آکسفورد (طرح‌دار) را در خود جای داده است)
از مزایای این نوع روتختی میتوان گفت چون لحاف آن وسط دوزی شده دیگر نیاز به خرید کاور لحاف جداگانه ندارید فقط موقع خرید باید طرح و رنگ و نوع پارچه مد نظر خود را انتخاب کنید.
مرتب کردن آن پس از هر بار استفاده راحت تر است چرا که به دلیل وسط دوزی مشبک لحاف مانند لحاف های کاور دار داخل کاور نمیچرخد.
اما از معایب این روتختی میتوان به بهداشتی نبودن و نحوه شست و شوی آن اشاره کرد چرا که لحاف از ملحفه جدا نمی شود در نتیجه باید اصول و روش شست و شوی لحاف الیافی روتختی را بلد باشید. برای جلوگیری از آسیب به ملحفه لحاف و الیاف لحاف روتختی بهتر است که شست و شوی آن را به خشکشویی ها بسپارید تا هم مشکلی برای پارچه روتختی والیاف آن پیش نیاید و هم عمر روتختی شما بیشتر شود.

روتختی کاوری:

این نوع روتختی در ست های 6 و 7 تکه شامل یک کاور لحاف، کاور تشک، دوعدد کاور بالش فیت و دو عدد کاور بالش آکسفورد میباشد (در صورت تمایل میتوانید لحاف لایت را به ست خود اضافه کنید)؛ در کل همان اقلامی که روتختی های لحاف دار دارند را شامل میشود با این تفاوت که شما دیگر به جای لحاف، کاور لحاف را خریداری میکنید.(توجه داشته باشید که در سایزهای تخت‌خواب یک‌نفره این روتختی شامل 4 و 5 تکه است که شامل لحاف روتختی، کاور تشک، یک عددکاور بالش دور لبه دار فیت (ساده) و یک عدد کاور بالش دور لبه دار آکسفورد (طرح‌دار) را در خود جای داده است(در صورت تمایل میتوانید لحاف لایت را به ست خود اضافه کنید)) در چهار گوشه کاور لحاف لایت بند هایی برای بستن و نگه داشتن لحاف داخل کاور تعبیه شده تا لحاف لایت در کاور نچرخد. لحاف های لایت هم از پارچه های سفید و بدون رنگ و طرح تولید شده که در چهار گوشه آنها بند هایی برای نگهداشتن آن در کاور دوخته میشود که در سایز های یک نفره (90-100) و یک ونیم نفره (120) و دونفره (140-160-18-200) در بازار موجود میباشد.
از مزایای روتختی کاوری باید به بهداشتی بودن و راحت بودن شست و شوی آنها اشاره کرد چرا که دیگر لازم نیست کل لحاف را داخل لباسشویی بشورید یا به خشک شویی نیاز ندارید. به راحتی میتوانید لحاف را از کاور خارج کرده و کاور لحاف را در آب با دمای مناسب بشویید.
اگر نیاز به تنوع داشتید و از طرح روتختی خسته شدید میتوانید به راحتی یک روتختی کاوری با طرح دیگری تهیه کنید و از همان لحاف اولیه تا مدت ها استفاده کنید.
تنها ننکته‌ای که در ست‌های کاوری باید به آن توجه کنید این است که به دلیل سنگین بودن لحاف امکان پاره شدن بند های نگهدارنده وجود دارد که البته این مشکل را خود شما هم در خانه مینوانید حل کنید یا هنگام خرید از تولید کننده بخواهید که این بند هارا چند دور بیشتر برای شما بدوزند یا در خانه با دوختن چند ربان از داخل به کاور و لحاف و گره زدن آنها به هم این مشکل کوچک در روتختی های کاوری را از سر راه خود بردارید.

سایز های روتختی:

حال وقت آن است که همه چیز را درباره سایز روتختی ها بدانید تا به اشتباه سایز متفاوتی را برای روتختی خود خریداری نکنید که کوچک یا بزرگ تر از اندازه تشک شما باشد.

روتختی یک نفره (90، 100)

روتختی های یک نفره در حالت استاندارد به صورت 4 و 5 تکه تولید میشوند که بسته به سایز تشک کمی قیمت آنها متفاوت است، در حالت استاندارد عرض روتختی های تولید شده برمبنای عرض تشک استاندارد تولید میشوند که 90 سانتی متر است، ولی شما قبل از خرید باید حتما عرض و طول و ارتفاع تشک تخت خود را حتما اندازه بگیرید تا کاور تشک کوچک نشود .لحاف روتختی های یک نفره هم به طور کلی در سایز 150*220 تولید میشوند. علاوه بر این روتختی های لحاف دار و کاوری دو عدد رو بالشی 50*70 سانتی متری نیز دارند.
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری یک نفره (4 تکه): کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، یک عدد کاور بالش فیت، یک عدد کاور بالش آکسفورد.
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری یک نفره(5 تکه): لحاف لایت، کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، یک عدد کاور بالش فیت، یک عدد کاور بالش آکسفورد.

روتختی یک ونیم نفره (120)

روتختی های یک ونیم نفره در حالت استاندارد به صورت 4 و 5 تکه تولید میشوند که بسته به سایز تشک کمی قیمت آنها متفاوت است، در حالت استاندارد عرض روتختی های تولید شده برمبنای عرض تشک استاندارد تولید میشوند که 120 سانتی متر است، ولی شما قبل از خرید باید حتما عرض و طول و ارتفاع تشک تخت خود را حتما اندازه بگیرید تا کاور تشک کوچک نشود .لحاف روتختی های دونفره هم به طور کلی در سایز 180*220 تولید میشوند(اندازه لحاف برای تخت هایی با عرض تشک 140 سانتی متر تولید میشوند 200*200 سانتی متر میباشد).
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری یک نفره (4 تکه): کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، یک عدد کاور بالش فیت، یک عدد کاور بالش آکسفورد.
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری یک نفره(5 تکه): لحاف لایت، کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، یک عدد کاور بالش فیت، یک عدد کاور بالش آکسفورد.

روتختی دونفره (140، 160، 180، 200)

روتختی های دونفره با تنوع پارچه های متفاوت با تعداد تکه های متفاوت تولید میشوند به این صورت که روتختی ها در حالت استاندارد به صورت 6 و 7 تکه تولید میشوند که بسته به سایز تشک کمی قیمت آنها متفاوت است، در حالت استاندارد عرض روتختی های تولید شده برمبنای عرض تشک استاندارد تولید میشوند که 160 سانتی متر است، ولی شما قبل از خرید باید حتما عرض و طول و ارتفاع تشک تخت خود را حتما اندازه بگیرید تا کاور تشک کوچک نشود. لحاف روتختی های دونفره هم به طور کلی در سایز 240*220 تولید میشوند و این اندازه برای لحاف تخت هایی با عرض تشک 160، 180، 200 سانتی متر هم یکسان میباشد. علاوه بر این روتختی های لحاف دار و کاوری چهار عدد رو بالشی 50*70 سانتی متری نیز دارند.
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری دونفره (6 تکه): کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، دوعدد کاور بالش فیت، دو عدد کاور بالش آکسفورد.
اقلام تشکیل دهنده روتختی های کاوری دونفره (7 تکه): لحاف لایت، کاور لحاف، ملحفه کشدوز تشک (کاور تشک)، دوعدد کاور بالش فیت، دو عدد کاور بالش آکسفورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *