دانستنی‌های کالای خواب

دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب از نظر روانشناسان مکانی امن و آرامش‌بخش است که با ایجاد شرایطی آرام و ایده‌آل استرس و خستگی‌های روزانه را از افراد دور کرده و خوابی آرام برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. دیزاین و طراحی اتاق خواب برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و زوجین متفاوت است. همه افراد در گروه‌های سنی مختلف روحیات و شرایط متفاوتی دارند. بنابراین طراحی این اتاق برای نوجوانان و جوانان باید فضایی مناسب برای انجام کارهای شخصی، درس خواندن، استراحت کردن، انجام بازی و خوابیدن ایجاد کند. زوجین نیز به مکانی رمانتیک و آرام نیاز دارند. انتخاب تخت خواب، پرده اتاق خواب، فرش مناسب، نورپردازی، کاغذ دیواری، رنگ دیوارها، لوستر، آباژور و غیره همگی در زیباتر شدن دکوراسیون این مکان نقش دارند.

 نکات مهم در انتخاب تخت خواب مناسب برای اتاق خواب

تخت خواب یکی از وسایل مهم در اتاق‌های خواب است و به عنوان اصلی‌ترین عضو سرویس خواب محسوب می‌شود. انتخاب تخت‌های بزرگ برای اتاق‌های کوچک اصلاً گزینه مناسبی نیست. در هنگام انتخاب تخت برای کودکان و نوجوانان حتماً باید به سن و قد فرزند خود توجه داشته باشید. ارتفاع مناسب تخت خواب از زمین نیز در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است ارتفاع از سطح زمین بین ۳۵ الی ۴۰ سانتی‌متر باشد. البته برای افرادی که پرتحرک نیستند ارتفاع ۵۰ الی ۵۵ سانتی‌متر هم اشکالی ندارد. برای ساخت تخت معمولاً از متریال‌های فلزات، چوب، ام‌دی‌اف و ملامینه استفاده می‌شود. بعضی از تخت‌ها با متریال‌های سنگین ساخته می‌شوند و گزینه مناسبی برای خرید نیستند. تخت هر چه سبک‌تر باشد، بهتر است زیرا جا به جایی و حمل و نقل آن راحت‌تر خواهد بود. اکثر خریداران به قیمت تخت خواب نیز اهمیت می‌دهند. هر فرد باید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد مناسب‌ترین قیمت تخت را از فروشگاه‌های معتبر انتخاب کند.

تاثیر خرید و نصب پرده اتاق خواب در زیباتر شدن دکوراسیون

پرده اتاق خواب به عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر در زیبایی دکوراسیون اتاق خواب در منازل دارای پنجره است. انتخاب پرده کار راحتی به نظر نمی‌رسد و در هنگام خرید آن باید جوانب مختلفی در نظر گرفته شود. پرده‌ها به دو گروه مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند.‌ پرده‌های مدرن مانند پرده کرکره‌ای کاربرد بیشتری دارند زیرا جدیدتر هستند. پرده‌های کلاسیک تجملاتی و سنتی می‌باشند و برای خانه‌هایی بزرگ با چیدمان سلطنتی مناسب‌ترند. جنس پرده اتاق خواب می‌تواند از مخمل، کتان، توری، ابریشمی یا حریر دوخته شده باشد. این پرده‌ها باید با وسایل دیگر موجود در اتاق خواب متناسب باشد. پرده اتاق خواب اگر با پارچه‌های حریر و توری دوخته شود، نور بیشتری وارد فضای اتاق می‌شود و شستشوی آن نیز راحت‌تر است.

برای افرادی که به اتاق تاریک علاقمند هستند، پرده‌های مخمل و ابریشمی را پیشنهاد می‌کنیم زیرا این پارچه‌ها نور خورشید را از خود عبور نمی‌دهند. قیمت پرده‌های مخملی و ابریشمی نسبت به پرده‌های دیگر گران‌تر است. البته نصب این پرده‌ها بر روی پنجره اتاق خواب کار راحتی نیست و به یک نصاب متخصص و حرفه‌ای نیاز دارد. برای کسانی که به اتاق تاریک علاقه دارند اما بودجه لازم برای خرید پرده‌های گران‌قیمت ابریشمی و مخملی را ندارند، پرده‌های نخی و کتان گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. پرده اتاق خواب کتان و نخی از تنوع بالایی و طرح‌های زیبایی برخوردارند‌. رنگ پرده را طوری انتخاب کنید که با رنگ وسایل دیگر اتاق همخوانی داشته باشد. در صورتی که پرده را برای اتاق کودک در نظر گرفته‌اید، از پارچه‌هایی با طرح‌های مناسب کودک استفاده نمایید.

اهمیت انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب

کاغذ‌های دیواری طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و برای انتخاب آن‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. کاغذ دیواری‌ها از لحاظ جنس به چهار گروه چاپی، پی‌وی‌سی، وینیل و فویلی تقسیم می‌شوند. قیمت انواع چاپی ارزان‌تر است ولی قابلیت شستشو ندارند. کاغذهای وینیل قابل شستشو هستند اما قیمت آن‌ها نیز گران‌تر است. کاغذهای فویلی برای اتاق خواب‌های لاکچری مناسبند. برای اتاق‌های کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن با طرح‌های ریزتر استفاده کنید تا باعث بزرگ دیده شدن فضای اتاق شود.

حتماً لازم نیست که روی سطح تمام دیوارهای اتاق خواب کاغذ دیواری نصب شود. گاهی اوقات چسباندن کاغذ دیواری روی بخشی از دیوار پشت تخت به زیبایی و دلنشینی فضای اتاق کمک زیادی می‌کند. یکی از ایده‌های بسیار جالب نصب کاغذ دیواری روی سقف اتاق است. هنگام استراحت روی تخت با دیدن طرح زیبای کاغذ دیواری احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

انتخاب رنگ روتختی مناسب با تخت خواب

تولید کنندگان سرویس های روتختی، محصولات خود را با تنوع رنگی بالایی تولید می کنند. ممکن است در زمان انتخاب روتختی مناسب، با طرح های مختلفی  مواجه شوید. فراموش نکنید که ممکن است دچار سردرگمی شوید و نتوانید رنگ مناسبی را انتخاب نمایید. به طور کلی می توانید با روش های زیر اقدام به انتخاب رنگ روتختی مناسب با تخت خواب کنید.

روش اول : انتخاب رنگی كه با سایر رنگ های موجود در اتاق همخوانی داشته باشد.

روش دوم : انتخاب رنگی كه با كل رنگ ها كاملا متفاوت باشد.

روش سوم : ایجاد پالت رنگ از ترکیب رنگ اصلی، رنگ مورد علاقه و رنگ مکمل.

نکته: درصورتیکه بیشتر به طرح های سرد و ساده علاقه دارید انتخاب مدل های تک رنگ بهترین گزینه برای شما خواهد بود. برای تنوع بیشتر از رنگ هایی استفاده نمایید که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *