دانستنی‌های کالای خواب

انواع مدل های کاور رو تختی

 

یک پکیج کامل رو تختی شامل لحاف روتختی، کاور یا ملحفه تشک ، روبالشی ها  می شود، نحوه ارائه لحاف در سرویس روتختی نکته ای است که باعث تفاوت در روتختی  میشود.

برای هر مصرف کننده ای لازم است قبل از انتخاب روتختی خود با انواع آن ها و معایب و مزایای هرگروه آشنا  شود تا بتواند انتخاب مناسب تری داشته باشد.

روتختی جدید از نظر نوع عرضه لحاف به دودسته کلی تقسیم می شوند:

  1. لحاف روتختی
  2. روتختی کاوری

تحقیقات نشان میدهد که سرویس روتختی تنها وسیله خانگی است که مردم تمایل زیادی برای تعویض کردن و تنوع دادن به آن را  دارند به عنوان مثال ممکن است شما تلویزیون و یا سرویس مبل و لوستر خانه خود را هر ۵ یا  10 سال یکبار تعویض کنین ولی خیلی به ندرت پیش می آید که یک سرویس روتختی را تا 5 یا 10 سال استفاده کنین علاوه بر این معمولا خانواده ها تمایل دارند که در فصول مختلف هم کالای خواب خود را جا به جا نمایند

لحاف روتختی

در این نوع پکیج که در سال های اخیر تولید آن در کشور ما بیشتر شده است لحاف با الیاف داخل آن به روکش لحاف دوخته میشوند وامکان تفکیک آن ها از هم وجود ندارد

معایب لحاف روتختی:

  1. اولین مشکل این نوع پکیج در پایین آمدن طول عمر مفید یک روتختی است همان طور که میدانید متخصصان پوستی برای سلامت پوست و مو به شست و شوی مداوم سرویس خواب تاکید دارند وقتی لحاف به روکش دوخته شده باشد هربار شست و شوی سرویس خواب باعث کوتاه شدن عمر لحاف و از بین رفتن بافت الیافی داخل لحاف لایت میشود حتی اگر از بهترین کیفیت الیاف در دوخت لحاف استفاده شده باشد چرا که مقاومت و جنس بافت الیافی داخل لحاف لایت هتلی با پارچه روکش لحاف بسیار متفاوت میباشد .
  2. دشواری طریقه شست و شوی این نوع لحاف روتختی دیگر مشکل این پکیج میباشد منسوجات الیافی دستورالعمل ویژه خود را برای شست و شو دارند و در نتیجه نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارند
  3. در این نوع پکیج در صورتی که تمایل به تعویض روتختی خود داشته باشین می بایست بابت کل سرویس هزینه مجدد شود در حالی که روتختی کاوری تنها نیاز به یکبار خرید لحاف دارد و در خریدهای بعدی تنها می توان کاور روتختی را تعویض نمود.
  4. در صورت عدم استفاده از یک سرویس لحاف روتختی می بایست فضای زیادی را برای نگهداری از آن اختصاص دهید در حالیکه روتختی کاوری به شکل ملحفه بوده و جای زیادی را اشغال نمی کند.
  5. کیفیت نامرغوب الیاف به کار رفته در این نوع لحاف متاسفانه برخی از تولید کننده ها به دلیل اینکه این نوع دوخت الیاف باعث میشود کیفیت الیاف به کار رفته برای مصرف کننده مشخص نباشد برای پایین آوردن هزینه تمام شده خود از الیاف نا مرغوب بازیافتی استفاده میکنند که این نوع الیاف علاوه بر امکان ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی بعد از ۲-۳ بار شست و شو به صورت غیر یکنواخت و گلوله گلوله در می آیند.

از طرفی به دلیل اینکه این نوع الیاف در تماس مستقیم با پارچه قرار دارند و مستقیم بدون لایه محافظ به زیر پارچه روکش اصلی دوخته شده اند در هر بار شست و شو مواد مضر الیاف به روی پارچه می آید و در تماس مستقیم با پوست قرار میگیرند و سبب بروز حساسیت های پوستی و خارش بدن و بعضا ایجاد بوی نامطبوع میشوند

  1. یکی از بدترین معایب این نوع پکیج تاثیر منفی است که برروی شکل ظاهری روتختی و طرح میگذارد چرا که دوخت های مدل داری که برروی روتختی و برای اتصال لحاف به کاور در این نوع لحاف ها دوخته میشود جدا از بحث اینکه اصلا اصولی نیستند کل طرح رو تختی را تحت الشعاع قرار میدهند و زیبایی طرح را از بین میبرند .

روتختی کاوری

در این نوع پکیج لحاف جدا و روتختی به صورت کاور یا ملحفه عرضه می شود. که در واقع اصول صحیح برای دوخت یک رو تختی به همین صورت میباشد.  و کلیه روتختی های برندهای شناخته شده جهانی هم به همین شکل عرضه می شوند.

  • مزیت های  روتختی کاوری
  • شستشوی راحت و عدم محدودیت در دفعات شست و شو از مزایای اصلی این پکیج است و می توانید هر زمان که بخواهید آن را از لحاف جدا کرده و بشویید.
  • در صورت نیاز به خرید مجدد روتختی امکان تعویض آن آسان است و شما می توانید هر زمان که بخواهید یک کاور جدید تهیه کنید و تنها کافی است ملحفه روی لحاف و تشک را عوض کنید.
  • پرداخت هزینه کمتر در خریدهای بعدی به دلیل موجود بودن لحاف
  • فضای کمتری در داخل کمد اشغال میکند
  • کیفیت بالاتر الیاف به کار رفته در لحاف لایت اصلی و قرار گرفتن الیاف در لایه پارچه ای محافظ و کاملا جدا از کاور

در خرید رو تختی های کاوری فقط توجه به یک نکته ضروری است که برای اتصال کاور به لحاف اتصالاتی توسط شرکت تولید کننده تعبیه شده باشد تا لحاف داخل رو تختی ثابت قرار گیرد و حرکت نکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *